Terug van weggeweest - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Susanne Dijkhorst - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Susanne Dijkhorst - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest

Door: suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

28 November 2011 | Nepal, Pokhara

Namaste!

Daar ben ik weer, terug in de bewoonde wereld. En ik heb jullie weer heel veel te vertellen! De dag na mijn laatste reisverslag zijn we vertrokken naar Chitwan NP. Helaas hebben we die ochtend afscheid moeten nemen van een groepsgenootje, aangezien zij een telefoontje had gehad uit NL dat het heel slecht ging met haar opa. Heel verdrietig, maar natuurlijk het meest voor haar. Na een lange busrit kwamen we aan het begin van de middag aan in Chitwan, waar de omgeving veel tropischer is dan wat we tot dan toe van Nepal gezien hadden. Bijkomstig voordeel: ons 'resort' had zowaar een zwembad! Daar hebben we na de lunch dan ook even dankbaar gebruik van gemaakt :) 's Middags hebben we een bezoekje gebracht aan een klein ' dorpje' (oftewel 6 lemen hutjes) en aan het Elephant Breeding Centre. De volgende ochtend zijn we in een smal houten bootje gestapt (die zo wiebelt dat je elk moment het gevoel hebt dat je kantelt) om de natuur vanaf de rivier te ontdekken. Veel krokodillen (joekels!) gespot en enkele vogels en aapjes. Daarna hebben we we onder leiding van een gids een jungle walk gemaakt. De gids vertelde ons vooraf nog even tussen neus en lippen door wat te doen als we plotseling oog in oog zouden staan met een neushoorn of een tijger... Dus! Gelukkig hebben we onderweg alleen de sporen van deze beesten gespot (en een roedel herten). Vervolgens terug naar ons resort voor de lunch en een duik in het zwembad. 's Middags stond het hoogtepunt van Chitwan op het programma. Wederom terug de jungle in, maar dit keer op de rug van een olifant! Was voor mij niet de eerste keer, maar toch weer een geweldige ervaring. En we hebben een neushoorn gezien van heel dichtbij.

Chitwan zat er alweer op. We moesten afscheid nemen van alle luxe, tijd om aan de trekking te beginnen. Onze bus bracht ons naar het startpunt enkele kilometers verderop. Hier stonden Utjol en Som (onze sherpa's van de eerste week) ons al op te wachten met nog vele anderen. Fijn om ze weer terug te zien! Tijdens onze trekking lopen er maar liefst 15 porters mee om onze baggage en tenten te shouwen, 1 kok, 5 mensen van de kitchen staff en 4 sherpa's. De omgeving is hier al adembenemend mooi en... we hebben mooi weer! De besneeuwe bergtoppen van de Himalaya maken het plaatje compleet, wow wat is het hier prachtig. Na zo'n 4 uurtjes wandelen (12 km) komen we om 17.00 uur aan op onze eerste campside langs de rivier. Hier ruimen we snel onze tent in en trekken we warme kleding aan, want het is hier snel donker. Er is een grotere tent waar we met z'n 20-en in kunnen eten. Mijn verwachting was dat we hier alleen maar rijst te eten zouden krijgen maar niets is minder waar. De kok tovert een heus 3-gangen diner uit z'n hoge hoed voor ons! Na het eten genieten we nog even van de prachtige sterrenhemel (we kunnen zelfs de melkweg zien) voordat we ons tentje in kruipen. We worden om half 7 gewekt met een kopje thee (jawel, thee op bed!) en krijgen een kwartiertje later een schaaltje warm water om ons mee te wassen. Rond half 8 schuiven we aan tafel voor het ontbijt en tussen 8 en half 9 vertrekken we weer opweg naar de volgende campside (vast ochtendritueel). Ook onze 2e campside, waar we rond 16.00 uur aankomen na 16 km te hebben gewandeld, ligt aan de rivier. Deze avond kruipen we wederom redelijk vroeg ons beetje in (moe maar voldaan) om ons op te laden voor de 3e, naar zeggen zwaarste, dag. We verlaten de rivier en zoeken het hoger op. Het is vandaag slechts 9 km wandelen, maar wel 900 meter klimmen! Elke dag rond half 12/12 uur hebben we een lunchstop waar de cook en de kitchen staff een uitgebreide maaltijd voor ons in elkeer flansen midden in de rimboe. Ze weten ons steeds weer te verbazen en zodra het eten wordt opgediend (picknick-stijl) levert dat dan ook een hoop 'oehs' en 'ahs' op. Na inderdaad een zware dag komen we gelukkig vroeg (3 uur) aan in ons derde kamp. Hier storten we languit neer op het gras en relaxen we nog wat. Deze avond wordt het voor het eerst echt koud. De warme soep en maaltijd worden door iedereen met open armen ontvangen :) En toen we het toetje kregen opgediend viel onze mond echt open van verbazing: zelfgemaakte, warme appeltaart! Hoe ze het doen weet ik niet, maar we eten hier echt alsof we in een sterrenrestaurant zitten. Na het eten maken we nog een klein kampvuurtje en genieten we nog even van de mooie avond. Dag 4 alweer! Wederom een zware dag. We wandelen 14 km voordat we (rond 16.00 uur) aankomen in ons 4e en laatste kamp. Jeetje, wat gaat de tijd toch snel! Deze campside ligt bovenop de berg en geeft ons een prachtig uitzicht over het dal waar enkele meren en de stad Pokhara liggen. Om het helemaal af te maken worden we hier getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Vanavond is de laatste avond, dus tijd voor een feestje. Dit keer is er een groot kampvuur na het eten en zingt de staff Nepaleese liedjes voor ons. En natuurlijk wordt er ook gedanst :) Toen we hoorden dat ze ook graag wat Nederlandse muziek van ons wilden horen hebben we ze getrakteerd op het oer Hollandse "Hoofd, schouders, knieen, teen" wat voor een hoop vermaak heeft gezorgd. Al met al een geweldige avond om mee af te sluiten. De volgende ochtend worden we met enige spoed onze tent uit geschreeuwd, aangezien ook de zonsopkomst prachtig was. Na ons vaste ritueel (wat zal ik het gaan missen om iedereen op een rijtje z'n tanden te zien staan poetsen) starten we aan onze laatste kilometers. Ik kan jullie een ding verklappen: ja, het is inderdaad zo romantisch als dat ik het me had voorgesteld. Misschien nog wel beter zelfs. Wow, dit was echt een ervaring om nooit te vergeten! We hebben onderweg prachtige dingen gezien en overal waar we komen worden we vriendelijk ontvangen door de mensen. Sterker nog, de mensen hier hebben zo weinig toeristen gezien dat we steeds weer voor een hoop ophef zorgen. Kinderen komen overal op ons afgerend en als we ergens thee staan te drinken trekken we steeds meer bekijks. We vroegen ons zlefs af wie hier nou degene waren die ' aapjes staan te kijken' :) Het kamperen is me ook zeer goed bevallen. Ok, het gebrek aan een douche en een toilet is even afzien, maar je krijgt er genoeg voor terug!

Eenmaal aangekomen in Pokhara bereid de cook en de kitchen staff nog 1x een lunch voor ons. Hierna nemen we afscheid van iedereen. Jammer, want je bouwd best een band op met iedereen in die paar dagen. We stappen weer in ons busje en komen een klein uurtje later aan bij ons hotel in Pokhara. Nadat ik uitgebreid heb gepoedeld onder een warme douche (zalig!) ben ik nog even met reisgenootje Carlijn op onderzoek uit gegaan hier. Pokhara lijkt tot nu toe nog niet zo veel moois in petto te hebben. Maar morgenochtend is er wel weer een spectaculair hoogtepuntje: ik ga paragliden! Nou lieve allemaal, ik hoop jullie weer een beetje te hebben bijgepraat over mijn laatste dagen. Ik ga hier nog even genieten van mijn laatste weekje!

Liefs!

• 28 November 2011 - 13:02

Kaat:

Gaaf hoor suus wat je allemaal meemaakt! Klinkt echt super!
    Lekker genieten van je laatste bijzondere weekje, enjoy!!

X kaat

• 28 November 2011 - 13:12

Teun En Ida:

Wat een geweldige ervaring Suus.
    Veel plezier nog en voorzichtig met het paragliden.
    Hele dikke XXX

• 28 November 2011 - 15:07

Joop En Truus:

Lieve Susanne, wat geweldig leuk en gezellig om jouw vakantie op zo'n manier mogen mee beleven.
    En inderdaad, de tijd gaat snel dus geniet er nog maar lekker van, als wij voor je terug reis geen reis verslag meer van je lezen willen wij je alvast een goede reis terug wensen. liefs van Joop en Truus.

• 28 November 2011 - 16:22

Henk En Ellis:

Jeetje, wat een belevenis. Het klinkt inderdaad heel goed. Ik ben benieuwd naar de foto's...blijf schrijven...
    gr. uit M'bergen

• 28 November 2011 - 17:33

Schwester:

Klinkt goed allemaal zuster! En een beetje goed voedsel is ook wel gewenst als jullie je zo inspannen, ik denk dat je volgende jaar fluitend de nijmeegse 4 daagse loopt :-)

Geniet er nog even van!

Tot snel!

• 28 November 2011 - 17:58

Peet:

Wow Suus!!!!!!! Wat klinkt dit allemaal geweldig! Verreweg van oportunidad uiteraard ;-) Geweldig om te lezen en volgens mij vermaak je je wel, en gaaf ook zeg, paragliden! Nou, geniet van je laatste weekje y hasta pronto!

X Peet

• 28 November 2011 - 18:43

Ingrid (en Cor!):

Hoi Suus, we (Cor leest mee!)genieten met volle teugen van elk verhaal. Je bent nu in het gedeelte waar wij niet zijn geweest maar ooit met de kinderen graag naar toe willen. Ben reuze benieuwd of jij inschat of je zo iets met de kinderen ook kunt doen. Het zijn in elk geval heerlijke verhalen en het klinkt alsof je het super naar je zin hebt! Geniet nog lekker van de laatste week! Groetjes, Ingrid

• 29 November 2011 - 13:39

Sonja:

Hé Suus, klinkt top, goed te lezen dat het kamperen je zo meevalt, maar wat wil je ook in zo`n omgeving, sjouwers en een topkok erbij. Ik zeg volgend jaar augustus tentjes op in de Boomgaard van Bunnik ongeacht het weer!! Fijne tijd nog en dikke kus X

• 29 November 2011 - 15:21

Steef:

He lieverd,
    Wat gaaf! En wat stoer dat je dat allemaal maar doet die heftige wandeltochten. Maar het lekkere eten maakt vast een hoop goed. Was je slaapzak warm genoeg? En hoe was het paragliden? Geniet van je laatste weekje en hopelijk stuur je ons nog een mooie reisupdate voordat je weer naar Nederland vliegt.

Dikke kus, 3FS uit Zeist

• 29 November 2011 - 15:54

Annemarie:

Oh, dat klinkt allemaal supergoed!Geniet nog maar even lekker van je mooie reis en dat relaxte vakantiegevoel, nemen wij hier nog een pepernootje :-).

• 30 November 2011 - 12:45

Pa En Ma Dijkhorst:

Eindelijk internetverbinding in Het Hof van Domburg.. Wat een amateurs hier. Maar we zijn blij met onze 3e zonnige dag in Zeeland én natuurlijk met jouw mooie reisverslag. Wij maakten ons al zorgen of we je wel zouden herkennen in Brussel na al dat gewandel en weinige voedsel. Maar zo te lezen zit dat alles wel snor. We hebben geen telefoontje gehad dus gaan er vanuit dat je ook weer veilig geland bent na je 1e paraglide-avontuur. 2011 zal je niet snel vergeten na eerst Midden Amerika en nu weer Nepal. Geniet er maar lekker van, dat doen wij ook.
    Misschien volgt er nog een volgend reisverhaal en anders zien we elkaar zondagmiddag op Brussel Airport. Veel liefs en kusjes van Corrie en mij.

• 30 November 2011 - 18:36

Sabine:

Wauw, wat een belevenissen weer. Gaaf geweest het paragliden? Nog mooie foto's gemaakt vanuit de lucht? Geniet nog even van je laatste paar dagen en ik kom snel naar Zeist om de foto's te zien.
    Liefs

• 02 December 2011 - 06:28

Cora:

Wat heerlijk is dat je met gemak een driegangendiner op tafel kan zetten. Mij lukt het niet eens in een luxe keuken ;-).
    Nou meis, geniet van je laatste dagje en ik wens je een fijne vlucht naar huis. Kan niet wachten op dinsdag, want dan krijg ik alle verhalen in het echt te horen! En hopelijk kun je ook wat foto's meenemen.

Xxx
    Cora