Heksenketel Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Susanne Dijkhorst - WaarBenJij.nu Heksenketel Kathmandu! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Susanne Dijkhorst - WaarBenJij.nu

Heksenketel Kathmandu!

Door: suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

14 November 2011 | Nepal, Kathmandu

Namaste!

Twee dagen Kathmandu achter de rug en ik heb nu al zoveel indrukken opgedaan dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen! Katmandu is een heksenketel, je komt hier ogen tekort! Daarentegen zou je willen dat je geen oren hebt, want ze maken er hier een gewoonte van in het verkeer om continu te toeteren. Auto's, busjes, fietsers, voetgangers, brommers en honden (, alles krioelt hier door elkaar op straat. Er lijkt geen enkele verkeersregel te bestaan en we denken dat je hier een rijbewijs krijgt bij aankoop van een pakje yak-boter...Iedereen gaat volledig z'n eigen gang en trekt zich niks van wie dan ook aan. En maar toeteren! Een hele ervaring kan ik je zeggen.
Goed, wat heb ik inmiddels allemaal gedaan? Zaterdagmiddag rond half 2 (4 uur en 3 kwartier later dan bij jullie) kwam ik - samen met 2 andere reisgenootjes - aan bij het hotel. Onze andere reisgenootjes kwamen 5 uur later aan. Gelukkig heeft onze reisleidster Saskia ons opgepikt bij het vliegveld en neemt ze ons die middag gelijk al even mee Tamel (deel van Kathmandu) in. Ik kan jullie zeggen dat het een behoorlijke cultuurshok was! Maar gelukkig went het snel. 's Avonds met de hele groep in het hotel gegeten. Ondanks dat het nog wat onwennig is zo'n eerste avond was de eerste indruk van de groep goed.

Zondag, onze 1e echte dag, zijn we gelijk heftig van start gegaan. Om 9 uur vertrokken we namelijk naar Pashupati Nath: de belangrijkste hindoetempel in Nepal, gelegen aan de heilige Bagmati rivier. De hindoetempel is voor ons als niet-hindoe niet toegankelijk, maar we komen hier voor iets anders. Aan de rand van de rivier zijn een aantal plateaus gemaakt, waar aan de lopende band crematies op plaatsvinden. Zodra hindoes overlijden worden ze hier direct naartoe gebracht. Hier vinden dan enkele rituelen plaats en vervolgens worden ze op een stapel hout gelegd en in de brand gestoken. Zonder kist of iets, gewoon als lijk... Wij bekijken dit ritueel vanaf de overkant van de rivier en gelukkig lukt het mij aardig om het geheel als een buitenstaander te aanschouwen. Het is zeer indrukwekend, maar er hangt een serene sfeer. Alleen de emotie van een schreeuwend familielid, dat door merg en been gaat, brengt me even van m'n stuk. Een behoorlijk heftig begin dus. Vanaf hier wandelen we naar onze volgende bestemming: de Boudha Nath stupa. Onderweg kijken we onze ogen uit, er is hier zoveel te zien! De Boudha Nath stupa is de grootste stupa ter wereld en is een plek voor de Tibetaanse bouddhisten. De stupa is op elke windhouk voorzien van ogen. Kortgezegd betekend dit: bouddha is watching you, so behave! De stupa is rondom voorzien van gebedsmolens. Dze molegsn geef je een draai terwijl je rond de stupa loopt (ten alle tijden kloksgewijs) om je gebeden de lucht in te slingeren. Aan het einde van de middag brengt de bus ons naar Swoyambhu Nath, ook wel bekend als de ' Monkey Temple'. Deze tempel (die wederom is voorzien van 4 paar ogen en gebedsmolens) is een van de populairste boudhistische gebedsplaatsen en ligt bovenop een heuvel. Door het bewolkte weer is het uitzicht op de stap helaas niet zo goed. 's Avonds gaan we met de groep naar een echt Nepalees restaurant, waar we Nepalees eten opgedient krijgen terwijl we kijken naar traditionele Nepalese dansers.

Vanochtend ging om half 6 de wekker, want om 6 uur zouden we worden opgehaald en naar het vliegveld worden gebracht voor een spectaculiare mountainflight! Het is even spanned of het wel door gaat, vanwege het bewolkte weer van de laatste dagen, maar na een half uurtje vertraging mogen we dan toch ' boarden'! In een vliegtuigje (waarin plek is voor ongeveer 30 man) vliegen we rakelings langs het Himalaya gebergte met uitzicht op besneeuwde bergtoppen van tussen de ongeveer 5.000 en 8.000 meter! Wow, echt een kippenvelmomentje. Om half 10 zijn we alweer terug bij het hotel en gaan we naar ons vaste bakkertje voor een lekker ontbijtje. Vandaag hebben we een vrije dag en slenteren we met een groepje over Durbar Square en omstreken. Ik zal kijken of ik straks ook nog wat foto's kan uploaden, want het is bijna onmogelijk om dit te omschrijven! Ik had voor vertrek hoge verwachtingen van dit land (vanwege enkele enthousiastelingen die hier reeds waren geweest), maar ik kan jullie zeggen dat ik toch nog positief verrast ben tot nu toe! Kathmandu is een heerlijke stad. En het beloofd alleen nog maar beter te worden!

Ik zou jullie nog veel meer kunnen vertellen, maar volgens mij is het verhaal inmiddels al behoorlijk lang geworden en bovendien is het tijd om te gaan eten! Ik ga me weer bij de - overigens hele gezellige - groep voegen. Morgen vertrekken we om 7 uur. We laten Kathmandu voorlopig achter ons en gaan al wandelend naar onze volgende bestemming: Sanku.

Tot de volgende keer!

  • 14 November 2011 - 12:34

    Ingrid:

    Oh wow! This brings back memories zeg! Heftig hoor om op je eerste echte dag Kathmandu al naar de crematies te gaan. Heel veel plezier verder!

  • 14 November 2011 - 14:55

    Gert Dijkhorst:

    Dat het verhaal lekker lang werd vond ik niet erg. Heerlijk om jou enthousiaste verhaal over die "andere" wereld te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Thuis is alles ok, dus blijf genieten en veel liefs uit Maarn.

  • 14 November 2011 - 15:15

    Ellis:

    lieve suus wat gaaf om je verslag te lezen en zo alles te volgen...

  • 14 November 2011 - 18:43

    Steef:

    He lieverd. Dat klinkt allemaal erg indrukwekkend. En fijn dat de groep gezellig is. Geniet maar heerlijk, je hebt het verdiend!

    Dikke kus,
    Steef

  • 14 November 2011 - 19:40

    Margot:

    Ha Suus, leuk dat je je reisverslag met me deelt! Maar nu ben ik wel jaloers!! Geniet ervan en vergeet niet een lekker cocktailtje op z'n tijd te drinken! :)

  • 14 November 2011 - 20:29

    Sabine:

    Jeetje wat klinkt dit goed zeg. Nog wat foto's erbij en het lijkt of wij er ook bij zijn :). Ook leuk om te horen dat de groep zo gezellig is ! Geniet er lekker van en ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Xx

  • 15 November 2011 - 08:40

    Marjolijn:

    Wat een heftige eerste dag! Geniet van wat nog komen gaat, xx

  • 15 November 2011 - 13:19

    Nien:

    SOESA!

    Wat klinkt dat allemaal heeeeeeeeerlijk, zeg. En ik als vervent yoga-aanhanger kwijl helemaal bij de gedachte aan alle Tibetaanse en Hindoestaanse pracht. Mijn favoriete tempel in Beijing is ook Tibetaans. Ik snap helemaal wat je bedoelt met serene rust enzo. Apart he? Hoe op van die voor sommige mensen zo heilige plaatsen opeens een enorme rust kan neerdalen. Ik ben heel benieuwd wat de vibe van Nepal is als geheel in dat opzicht, maar als ik het zo lees is het FANTASTISCH :D

    Wauw meid, je hebt het echt verdiend. Ik hoop dat je er met een heleboel rust weer van terugkomt.

    OHM Shanti (en als je niet weet wat dat betekent: vraag maar aan je reisleider. Is in Nepal wel op zijn plek :D)

    Kus!

  • 15 November 2011 - 17:52

    Moeder Corrie:

    wat een mooi verslag van je tot nu toe vakantie reis.
    Lees dat je morgen een wandeldag hebt. nog veel plezier verder en de groetjes van ons.

  • 24 November 2011 - 07:45

    Cora:

    Die heksenketel lijkt me wel scarry... Bij ons wordt alles netjes afgedekt als iemand wordt gecremeerd en je ziet niet eens de kist de oven in gaan. Daar wordt je gewoon open en bloot in de vrije natuur op een houtstapel gelegd en verbrand. Als je dat niet gewend bent, dan kan je er echt niks bij voorstellen..
    Lijkt me ook echt gaaf om langs het himalaya gebergte heen te vliegen. Ik zou er ook kippenvel van krijgen ;-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal

Recente Reisverslagen:

03 December 2011

Het aftellen is begonnen!

28 November 2011

Terug van weggeweest

20 November 2011

These boots are made for walking

14 November 2011

Heksenketel Kathmandu!

10 November 2011

The day before...
Susanne

Reizen is een absolute passie! Alle hectiek van het Nederlandse leven achter me laten en 100% genieten van nieuwe ervaringen. Je laten overweldigen door het mooie van andere plekken, mensen en culturen. Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar al het onbekende van de wereld! Reizen is voor mij ook deels teruggaan naar de basis. Het simpelweg zijn en alle dingen die je meemaakt optimaal ervaren. Ik kom tijdens het reizen regelmatig op plekken waar mensen veel minder welvarend zijn als in Westerse gebieden, maar oh zo gelukkig lijken te zijn met wat ze wel hebben. Het zijn die plekken die mij steeds weer doen beseffen dat rijkdom niet zit in materiaal maar in jezelf en de mensen om je heen. Pura vida!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 16485

Voorgaande reizen:

24 December 2015 - 25 Maart 2016

Samen 3 maanden naar Australië & Nieuw-Zeeland!

10 November 2012 - 02 December 2012

Patagonië

11 November 2011 - 04 December 2011

Nepal

04 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Costa Rica, Nicaragua & Panama

07 Januari 2010 - 31 Januari 2010

Mexico, Guatemala & Belize

Landen bezocht: