Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Susanne Dijkhorst - WaarBenJij.nu Dansen op de vulkaan - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Susanne Dijkhorst - WaarBenJij.nu

Dansen op de vulkaan

Door: suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

22 Januari 2010 | Guatemala, Guatemala-stad

Lieve vriendinnetjes en familie,

Goed om te horen dat mijn verhalen in de smaak vallen, want ik heb nog veeeeel meer! Ga er maer weer eens lekker voor zitten, want dit wordt weer een lange...

Ik was gebleven bij San Cristobal. Vanuit daar zijn we de grens over gestoken naar Guatemala. Helaas moesten we bij de grens afscheid nemen van onze buschaufeur Salvador (oi papi! = lekker ding) en onze luxe touringcar. Klein stukje lopen (gelukkig werden onze koffers gedragen) en daar waren we dan! Guatemala schijnt een heel arm land te zijn (armste van midden-Amerika), maar eigenlijk merken we daar niet zo heel veel van. Onze eerste stop in dit land was Panajachel (uit te spreken als Panagatsjel), gelegen aan de rand van het meer van Atitlan. De eerste avond rustig aan gedaan, lekker gegeten en wat cocktails, en nog even met een groepje naar het meer gegaan om sterren te kijken (nog nooit zoveel gezien!). De volgende ochtend konden we gelukkig uitslapen. We gingen om 10.00 uur met de Chicken bus naar een markt in Solola. De Chicken bus behoeft wel wat uitleg, deze zijn hier echt een fenomeen. Het zijn oude Amerikaanse schoolbussen, maar dan flink opgepimpt in allerlei kleuren. De bussen beschikken over een zogenaamde propper (in de letterlijke zin van het woord); een man die zoveel mogelijk mensen naar binnen propt. De grote bagage gaat op het dak. Was een hele belevenis! De markt was ook leuk om gezien te hebben. `s Middags zijn we weer lekker neergestreken aan de rand van het zwembad in de tropische tuin van het hotel. Hadden we wel weer verdient! 's Avonds kregen we salsales van Ariel: een ietswat `gladde` Guatemaltees, met behoorlijk losse heupjes...Oelala! In een uur tijd de basisbeginselen geleerd van deze verleidelijke dans. Was heel erg leuk.

De volgende dag hadden we een boot- en wandelexcursie op en langs het meer van Atitlan. Aan dit meer liggen 3 vulkanen, een plaatje om te zien. Tijdens de excursie een aantal dorpjes langs dit meer bezocht, zoals Santiago Atitlan. Hier bezochten we een heilige `pop`, waar we al staand in de laadbak van twee Toyota auto`s (geen idee hoe je zo`n type auto noemt) naar toe zijn gereden. Weer een hele ervaring. Na 3 nachtjes in Panajachel doorgereden naar Antiqua, met `s ochtends een stop in Chichicastenango. Hier hebben we een plaatselijke markt bezocht, waar wederom weer veel mensen in volkskleding rondliepen.

Gister rond 16.00 uur aangekomen in Antiqua, een koloniale stad (hoofdstad van Guatemala voor Guatemala-stad), welke terug te vinden is op de werelderfgoedlijst van Unesco. `s Avonds niet te laat gemaakt, want vanochtend ging het wekkertje om 05.00 uur...(!) Veel te vroeg natuurlijk, maar gelukkig was daar een goede reden voor, namelijk een bezoek aan èèn van de 3 werkende vulkanen van Guatemala (in totaal zijn het er geloof ik iets van 37). Een ritje in een busje van 1,5 uur en vervolgens een flinke klim. Onderweg konden we ons doel al zien liggen: dikke rookwolken stegen op uit de top. Spannend! De eerste 1,5 uur een aardig stijl pad, wat al een aardige conditietest bleek te zijn. Maar ondanks dat we dachten dat dit al behoorlijk zwaar was bleek de ergste beproeving nog te komen...Het laatste stukje op handen en voeten klauterend over de losliggende en scherpe lavastenen omhoog. En dat terwijl de berg steeds warmer onder de voeten (en handen) begon te worden. Na zo`n 30 a 45 minuten bereikten we het hoogste punt. Op zo`n 50 meter afstand kwam de hete rood-oranje lava uit de grond stromen, heel spectaculair! Helaas konden we daar niet te lang blijven staan kijken, aangezien je schoenzolen onder je vandaan smelten... Op de weg naar beneden de hand gegrepen van wat stoere mannen en zo veiligde `vaste grond` bereikt. Pff, wat een opluchting. Sommige groepsleden waren boven inderdaad stuken schoenzolen `kwijtgeraakt`, maar mijn oude vertrouwde All Stars hebben het uitstekend overleefd! Na 5 uur eindelijk weer onderaan de berg bij het busje aangekomen. We waren allemaal gesloopt. Rond 14.00 uur weer aangekomen in ons hotel en vanmiddag met Margot rondgedwaald door Antiqua. Weer een heerlijke plaats, ontzettend goede sfeer hier. Mooi gekleurde huisjes, super lekker weer en veel (vriendelijke) mensen op straat.

Morgen vertrekken we naar Flores. Vanuit hier gaan we nog een tempelcomplex bezoeken en dan gaat onze strandvakantie beginnen! Eerst 1,5 dag Belize en dan Playa del Carmen (Mexico). Heel veel zin in, maar ook wel erg jammer dat we de dagen nu alweer aan het aftellen zijn...Aan alles komt een eind!

Het is hier nu 17.45 uur en tijd om ons op te gaan maken voor het `avondritueel`. Over een paar daagjes zal ik jullie weer verblijden met een verhaaltje :) Tot dan!

Liefs Xxx
Suus

Nog wat laatste antwoorden op een aantal vragen van jullie:
- Steef, ik heb bij Hoenderdaal in Driebergen gefitnist. Wel wat verder weg, maar een prettige sportschool. Leuk dat Floor nu de eerste stapjes begint te zetten! Alweer bijna èèn, heb al een schattig cadeautje voor haar gekocht hier!
- Lijn, zodra ik thuis ben kom ik graag een keertje bij jullie eten. Gezellig! Ik geniet nu nog een paar daagjes van de zon, maar kijk ook al een beetje uit naar onze wintersport!
- Paps & mams: m`n zwarte lak schoentjes zwerven helaas nog ergens in Mexico rond. Erg `snel` zijn ze hier niet, dus het is nog even afwachten of ik ze aan het einde van de vakantie mee naar huis kan nemen. Hopelijk wordt ik in Playa weer met ze herenigd :)
- Lieve tennisvriendinnetjes, ik heb hier ook maar even ons knuffelritueel ingevoerd. Ik mis jullie wel een beetje hoor!

• 23 Januari 2010 - 08:09

Paps En Mams:

Hoi Suus, je verhaal weer met veel plezier gelezen. Die lakschoentjes moet je gewoon vergeten. Na deze reis ben je meer een hiker-type. We zijn ook benieuwd naar je kleurtje. Je zal ondertussen toch wel een lekker bruin koppie hebben, vermoeden we. Hier verwachten ze vandaag weer ... sneeuw. Vanmiddag gaan we nog even naar je Penthouse in Zeist.
    Geniet nog een dikke week van je droomvakantie en dan staan wij weer op schiphol.
    XXXX van die oudjes en van je nog slapende zus.

• 23 Januari 2010 - 08:28

De Dijkies:

dag lieve suus geweldig verhaal zeg, toch maar even de wereldatlas erbij gepakt om alles goed te kunen volgen ,wij steken volgende weekend de landsgrensen ook weer eens over op weg naar de alijd subtropische ardennen zonder vulkaan enz maar je moet ergens beginnen toch gr en knuffels van de buurtsteeg

• 23 Januari 2010 - 11:58

Jezusje:

Dag Schwester! Wat een verhaal.. Heb er een weekend voor uitgetrokken om het te lezen ;-) Maar volgens mij vermaak je je meer dan prima en is de reis nu al geslaagd, dat vind ik dan weer het belangrijkste om te lezen. Geniet er nog maar even van en dan zien we je snel weer terug.

Kusjes

• 24 Januari 2010 - 11:54

Ton En Lia:

Hoi Suus,

Je hebt wel een heel spannende reis. We vinden het leuk om elke keer weer je verhalen te lezen. Voor jezelf ook een leuke herinnering voor later. Veel foto's maken, want die willen we straks graag zien.
    Nog veel plezier!

• 24 Januari 2010 - 19:00

Carla:

Jeetje Suus, het is alsof ik er zelf bij ben, als ik je reisverhaal lees!Mocht je je werk niet leuk meer vinden, dan kan je altijd nog schrijfster worden ;-).
    Lieverd, heel veel plezier aankomende week en ik verheug me op ons avondje met alle meiden. Kunnen we de foto's zien en de rest van je ervaringen horen!
    Liefs xxx

• 25 Januari 2010 - 17:06

Rene:

He Susan,leuk verslag je hebt me overtuigt om zeker een keer naar Mexico te gaan ik krijg het er warm van.

• 26 Januari 2010 - 17:39

Cora:

Dag lieve Suus,

Jij ligt nu waarschijnlijk heerlijk te relaxen in het zonnetje aan het spierwitte strand met een blauwe zee, die pijn doet aan je ogen onder het genot van een Carona ;-). Heerlijk, ben echt jaloers ;-)! Kan ook wel een beetje zon gebruiken :-)!
    Ik ga zo weer de kou in, hardlopen!
    Geniet van je laatste weekje en het warme weer. Voor je het weet sta je weer in het koude kikkerlandje waar het -15 graden vriest. Dan ben je toch heel blij dat er snowboots zijn uitgevonden ;-).

Xxx

• 30 Januari 2010 - 14:56

Joop En Truus:

was weer erg gezellig om te lezen. Wij hebben het dichter bij "huis" gehouden hoor wij zijn naar Texel geweest maar minder warm! Geniet er nog maar lekker van want voor je het weet is het alweer om. Een dikke groet uit het koude Maarn.