¨Wat benne we uit hé...¨ - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Susanne Dijkhorst - WaarBenJij.nu ¨Wat benne we uit hé...¨ - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Susanne Dijkhorst - WaarBenJij.nu

¨Wat benne we uit hé...¨

Door: suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

17 Januari 2010 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Jeetje, wat lijkt het alweer lang geleden dat ik jullie een berichtje gestuurd heb! Wij maken hier zoveel mee dat ik bijna niet meer weet waar ik moet beginnen...

Ik was volgens mij gebleven bij onze reisdag van Oaxaca naar Chiapas de Corzo, een reisdag van 12 uur met vertrek om 07.00 uur ´s ochtends...Van uitslapen komt het hier dus niet! Maar goed, zelfs in de bus is het gezellig. Zo´n lange dag in de bus staat altijd garant voor een hoop knikkenbollende hoofdjes, veel lol en nog meer chips! Die reisdag was nog wel een beetje spannend, aangezien we tijdens onze reis over het smalste stuk land van Mexico zouden komen, wat wordt begrenst door de Grote Oceaan aan de ene kant en de Caribische zee aan de andere kant. Deze twee zeeën verschillen nogal qua temperatuur, wat enorm veel wind veroorzaak wat vaak voor kantelende vrachtwagens zorgt (de laatste tijd extra veel kregen we te horen...). Maar goed, aan het begin was het even schrikken als de windstoten de deur van de bus open trokken, maar het wende al snel. En uiteindelijk aan het einde van de middag goed aangekomen in Chiapas waar tot onze verbazing kermis was! Joehoe, dat beloofde een leuke avond te worden. Even snel naar het hotel om je om te kleden...Nee hé, m´n schoenen laten staan in het vorige hotel! Ik had dus weer een ´muts-momentje´ en daar kon de rest van de groep dan ook hartelijk om lachen. Maar wat ik niet wist was dat onze reisbegeleider Willem (32 jaar, jaja ze zijn niet allemaal bejaard) direct naar het hotel had gebeld en mij later op de avond kon verrassen met het nieuws dat ze zouden worden opgestuurd naar een hotel van ons later in de reis. Ahhhh, lief! ´s Avonds lekker met de groep (14 personen & onze reisbegeleider) aan een tafeltje op de kermis aan de kip gezeten en vervolgens met een stelletje de rups (kermisatractie) in. Lachen, gieren, brullen! En nee hoor, gaat helemaal niet hard...De kip kwam er bijna weer uit ;) Na de kermis met een groepje nog even met een Corona bij het zwembad van het hotel nageborreld.

Deze keer bleven we maar één nachtje en gingen we de volgende ochtend alweer vroeg de bus in. Gelukkig hadden we ´s ochtend een boottocht door de Sumediro kloof op het programma. Helaas wel een beetje bewolkt, maar het was toch heerlijk. Onderweg krokodillen, leguanen, zwarte gieren en pelikanen gezien. Wow, ontzettend mooi.
Vervolgens met ons lunchpakketje de bus in op weg naar onze volgende bestemming...Palenque! Tijdens onze reis hiernaartoe nam de natuur steeds tropischere gedaantes aan en werd het alsmaar mooier.

´s Avonds in Palenque wederom heerlijk gegeten (het Mexicaanse eten is prima: fajitas, tortillas, enchiladas, en ga zo maar door) en nageborreld aan de rand van het zwembad. De volgende ochtend stond ons één van de hoogtepunten van de reis te wachten: een bezoekje aan het tempelcomplex van Palenque inclusief een korte wandeling door de jungle. Nee hoor, slippers zijn prima zei onze reisbegeleider nog vol overtuiging. Blijkt maar weer, mannen zijn niet te vertrouwen :) Maar goed, Palenque was inderdaad fantastisch! Prachtig gelegen in de jungle en een bijzonder mooi complex. En de geluiden van brulapen en de aanwezigheid van leguanen maakten het helemaal af. ´s Middags hadden we vrije tijd en aangezien de zon zich van z´n beste kant liet zien en het centrum van Palenque niet bijzonder scheen te zijn was het meteen duidelijk...zwemmen! ´s Middag weer met een groepje langs de kant van het zwembad gezeten met een Corona in de hand, wat hebben we het slecht hier. Of wat reisgenoot Joost dan meestal zegt: Wat benne we uit hé! Het groepje waar ik het meest mee optrek bestaat uit drie meiden (ik, kamergenootje Margot en Sandra) en vier mannen (Ben, Joost, Johan en Willem). Sandra, Joost en Johan zijn drie vrienden van rond de 40 en heel gezellig.

Volgende dag helaas weer vertrokken uit Palenque en op weg naar het - volgens reisbegeleider Willem - hoger gelegen en koude San Cristobal. We vreesden alweer voor handschoen taferelen (ja, je gelooft het niet, maar er zijn een paar mensen in de groep die ze bij zich hebben), maar tot onze verbazing viel dat reuze mee toen we hier gisteravond aankwamen. Onderweg nog twee prachtige watervallen bezocht: Misol Ha en Aqua Azul. Bij die laatste wilden we gaan zwemmen, maar daar was het water toch nog iets te koud voor.

Gisteravond dus onze eerste avond in San Cristobal: een heel sfeervol koloniaal stadje. Wat mij betreft absoluut de mooiste en gezelligste plaats tot nu toe. En aangezien het zaterdagavond was zat er maar één ding op...stappen! Na met de hele groep gegeten te hebben, hebben we eerst in het restaurant nog een paar cocktails besteld (tja, het was nou eenmaal happy hour) en zijn vervolgens met z´n zevenen eropuit getrokken. Eerst nog een bietje in een kroegje en om middarnacht op naar het echte werk...swingen met die heupen! De dansvloer in de plaatselijke disco was op dat moment nog wat aan de lege kant, maar dat maakte niet uit. We kennen hier ten slotte toch niemand...We zijn met z´n allen flink uit ons dak gegaan op de salsa muziek, met als gevolg dat ik aan het einde van de avond door twee Mexicaanse mannen ten dans gevraagd werd. De eerste heb ik nog kunnen weigeren, maar de tweede (de portier van de disco) sleurde me zo de dansvloer op. Hij heeft me link wat rondje laten zwieren en ik voelde me wel een beetje een houten klaasje. Maar mijn mede stapgenoten vonden dat het er soepel uit zag :) In Guatamala gaan we nog een avondje salsalessen volgen, dus misschien wordt het nog beter.

Vanochtend (na een korte nacht van 4,5 uur...) twee hoger in de bergen gelegen dorpjes bezocht, waar mensen leven die nog in eigen klederdracht lopen en een eigen religie aanhangen. Helaas mocht ik deze mensen in prachtig gekleurde kleren niet op de foto zetten, aangezien zij geloven dat je dan hun ziel af neemt. Maar het was in ieder geval uiters indrukwekkend. Vanmiddag lekker op een terasje gezeten (die hier overigens nogal zeldzaam zijn) en vervolgens met Margot door San Cristobal geslenterd. Dit is ons laatste dagje in Mexico (op de daagjes strand aan het einde van de vakantie na dan), morgen gaan we de grens over naar Guatemala. Benieuwd wat ons daar allemaal weer te wachten staat.

Het is hier nu 17.40 uur en we eten meestal rond 19.00 uur. Ik ga er dan ook een eind aan breiden, zodat we nog even kunnen bijslapen in het hotel voordat we weer op stap gaan. Bovendien heeft m´n verhaal inmiddels een record lengte bereikt, hoop dat er een beetje doorheen te komen is voor jullie.

Nogmaals bedankt voor al jullie berichtjes. Het doet me goed om te lezen dat jullie m´n verhalen op prijs stellen en natuurlijk om gewoon wat van jullie te horen.

Dag allemaal!
Kus, Suus

• 18 Januari 2010 - 06:44

Corrie En Gert:

Ja, we keken al reikhalzend uit naar je volgende verhaal, maar dat beantwoordde weer een heleboel vragen. Een TOP vakantie, zo te lezen. Is je mening over het uiterlijk van die Mexicanen al veranderd? Hier alles OK en temperaturen weer boven nul. Groetjes van ons 3'en zittend aan ons ontbijtje. XXX.

• 18 Januari 2010 - 08:42

Dijkies:

Wat mij erg blij maakt is dat je zegt 40 en erg gezellig waar herken ik dit toch van, verder dikke kussen van de meiden en mij veel plezier doegie

• 18 Januari 2010 - 09:58

Linda:

Wauw, Suus wat kun jij goed verhalen schrijven zeg! Ik zie een goede auteur in je! ( nieuw beroep leuk idee??) Veel plezier nog. XXX

• 18 Januari 2010 - 10:30

Marjolijn:

He Susie,
    Wat een geweldige verhalen!
    Kom je na je vakantie een keertje gezellig eten bij ons, dan kunnen we ons alvast "warm maken" voor nog een leuke vakantie...
    Kus!
    Lijn.

• 18 Januari 2010 - 14:56

Steef:

Hi Susie Q! Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Je schrijft erg leuk, dus kom maar op met al je verhalen! Hier inderdaad boven nul en de sneeuw is nu echt weg. Floor probeert haar eerste stapjes te doen, maar belandt nog voornamelijk op haar billen. Over 3 weekjes is ze al jarig, ongelooflijk hoe de tijd vliegt. Suus, bij welke sportschool in Zeist was jij ook al weer lid (geweest)? Kus, Steef.

• 18 Januari 2010 - 16:37

Riet Dijkhorst:

Hoi Suus, Wat geweldig verhaal voor ons ,en wat een belevenis voor jouw.
    Veel plezier nog verder.

• 18 Januari 2010 - 17:32

De Overburen:

Hebben je verslag een aantal dagen gemist,gelukkig vandaag weer een uitgebreid gezellig verslag.Je wilt daar toch niet blijven?
    Geniet,geniet en tot het volgend reisverslag.
    Ad en Jose

• 18 Januari 2010 - 18:44

De Kooitjes:

Hallo Suus,
    Graag sluit ik mij aan bij de vele reacties van andere, wat kun jij goed verhalen schrijven geweldig om te lezen en fijn dat je het zo goed naar je zin hebt maak er wat moois van meid.We kijken weer uit naar je volgende Story,nu neem ik een biertje ik heb dorst gekregen van al die Corona's van jou. Groeten van ons allemaal. Ome Wim.

• 18 Januari 2010 - 20:15

Kaat:

Hee Suus, wat heerlijk wat je allemaal meemaakt en ziet zeg!! ben ook erg benieuwd naar de foto's!
    geniet er maar lekker van.
    ps: al 9!!

Liefs kaat

• 19 Januari 2010 - 10:08

Teun En Ida:

Ik ben het met Linda eens,
    je schut het zo uit de mouw. Wij zijn blij voor je dat het een leuke groep is.
    Kusjes, T & I

• 19 Januari 2010 - 13:54

Thea En Rien:

Jouw reisverhalen worden nu ook door ons gevolgd, Suus. Een druk programma, maar de moeite waard en veel te zien. Geniet er maar van en veel plezier!

• 19 Januari 2010 - 14:01

Truus:

het was weer heerlijk om je verhalen te lezen hoor, weer even lekker gelachen,(ik zit toch in mijn eentje want Joop is hardlopen).Geniet er maar lekker van en de weg naar "huis" weet terug te vinden! Dikke knuffel van Joop en Truus.

• 19 Januari 2010 - 20:34

Ellis:

Hee vakantieganger, wat super om al je enthousiaste verhalen te lezen. Fijn dat je zo geniet en de groep zo gezellig is... Veel fun nog. Lieve groet Ellis

• 19 Januari 2010 - 20:57

Cora:

Hee Suus,

Het is echt super om je verhalen te lezen! Nu lijkt het zonnetje toch een beetje dicht bij ;-).
    Vanavond hardgelopen. Heb nu overal al spierpijn! Was best heftig maar super lekker! Heb trouwens ook al op de schaatsen gestaan. Wel op een ijsbaan want natuurijs vond ik nog niet echt veilig hier in de omgeving.
    Ben blij om te horen dat de Mexicanen niets zijn! Komt mijn hardloopmaatje toch terug naar Nederland ;-).
    Nou heel veel plezier, maar dat gaat zeker lukken!
    Kijk alweer uit naar je volgende verhaal!

Xxx

• 20 Januari 2010 - 09:07

Car & Pat:

Je schoenen vergeten?!?!?!?!?!?! :-) :-)

Maar wat een prachtige vakantieverhalen.

Geniet ervan!

Dikke kus,
    Car

• 24 Januari 2010 - 16:55

Sonja:

He Suus, wat klinkt dat allemaal super leuk, enne...wij hollandse meiden van boven de 1.80 zijn nu eenmaal niet zo soepel op de dansvloer maar ja, wel weer handig aan het net op de tennisbaan haha, kus uit alweer een wit Maarn.